Salmefilm

Salmefilm

Mål

At opleve/forstå en anden og dybere mening med salmerne

At producere billeder, så de bliver i stand til at se salmen for sig – at forestille sig det, der bliver sagt/sunget

Forløb

Introduktion:

  • Salmer er poesi/billedsprog. Mennesket er som en maskine, der kan lave ord om til billeder.
  • Indstille konfirmandernes (lytte-)apparat. Præstens opgave er at dreje på knapperne, så konfirmanderne bliver i stand til at se/vise billederne klart og tydeligt.
  • Placer konfirmanderne så alle kan se hinanden.
  • Præsten skaber nu et omrids af salmens rum.
  • Bed dem lægge sig på gulvet eller hen over bordet med hovedet på armene, så de kan slappe helt af. Gerne med lukkede øjne.

  • Nu læser præsten langsomt salmen op – strofe for strofe.
  • Når der bliver sort skærm, skal konfirmanderne række hånden op (deres antenner) – så stopper præsten oplæsningen.
  • Man deler sine billeder med hinanden.
  • Til slut synges hele salmen.

Se uddybende forklaring her.

 

Arbejdsmetode

Oplevelse og samtale.

Tekster

DDS 147 Der sad en fisker så tankefuld

DDS 151 Med sin alabasterkrukke

DDS 153 En sædemand gik ud at så

DDS 3 Lovsynger Herren

DDS 236 Påskeblomst!

DDS 321 O kristelighed

DDS 674 Sov sødt, barnlille

 

Forberedelse

Find/vælg en billedrig salme.

Materialer

Salmebog

Se uddybende forklaring her.

Varighed

15-20 minutter

Diverse

Ifølge en præst kan det være en rig oplevelse, hvor der bliver sat nye billeder på gamle ord. Således blev der sat billeder som edderkoppespind og Nornernes skæbnevæv på ordet ”støvtråde-værket” salme nr. 3, vers 5.

Det er en tidskrævende proces at lære børnene at lave salmefilm, men når først konfirmandholdet har lært at lave salmefilm, kan man uden problemer køre salmefilm hver eneste gang man sidenhen synger en salme.