Retfærdiggørelse

Retfærdiggørelse

Mål

At lave en kobling imellem Luther og givne tekster, der var afgørende for hans teologi

At skabe en forståelse for retfærdiggørelseslæren

 

Forløb

Det er en udfordring på den ene side at gøre retfærdiggørelseslæren forståelig for konfirmander og samtidig være tekstnær på de tekster, der "låste" Luther op. Læs evt. uddybende artikel - klik her.

Derfor er dette Houdini-nummer et forsøg på at skabe en kobling mellem Luthers afklaring og nogle givne passager fra Romerbrevet og Galaterbrevet. Om konfirmander vil forstå teksternes dybde, kræver en ekstraordinær indsats og afklaring og en del "mellemregninger" og er egentlig ikke sigtet.

  • Find en modig konfirmand og placer ham foran de andre på en stol
  • Bind ham fast med en kæde og lås kæden sammen med tre låse (låse med nummerkode) A, B og C, så han ikke kan flytte sig. Se videovejledning - klik her
  • OPGAVE: Konfirmanderne skal nu gøre deres kammerat fri!
  • Der udleveres i tre grupper tre opgaver A, B og C. Løsningen til opgave A kan åbne lås A, B kan åbne B og C kan åbne C
  • Opgave den svære - klik her. Opgave den lette - klik her - med teksthenvisning og dermed talkoden
  • GIV DEM TID! til at læse teksten og overveje løsninger, det er jo lidt en detektivopgave, som nogen vil synes, er spændende
  • LØSNING: Tanken er, at hvis de finder ud af, hvor det står, f.eks. Rom 1,17 er koden til låsen 117

Hjælp til konfirmander:

  • Man kan give dem en Bibel, men det hjælper ikke meget
  • Til gengæld kan man indtaste teksten på sin smartphone eller PC og ret hurtig blive ledt frem til det givne kapitel
  • Alternativt giv dem en lettere opgave - klik her - med teksthenvisning og dermed talkoden

Afsluttende:

  • Når konfirmanden er fri, kan man forsøge at forklare teksterne og retfærdiggørelseslæren, eller alternativt fortælle "Den fortabte søn"

Opgaven er også et billede på, hvor meget Luther selv kæmpede med at løse "gåden".

Tag udgangspunkt i LutherTavlen og fortæl konfirmanderne om Luthers egen kamp med at finde frem til en nådig Gud.

Arbejdsmetode

Leg, aktivitet men også oplæg, et forsøg på at gøre konfirmanderne nysgerrig på, hvad der er så centralt i Luthers erkendelse.

Tekster

Rom 1,17

Rom 3,24

Gal 2,21

Den fortabte søn Luk 15,11-24

Forberedelse

Indkøb af kæder og låse som jeg har gjort ved det lokale byggemarked

Kodning af låse - se video - klik her

Udprint af opgaver

Materialer

Den svære opgave - klik her

Den lette opgave - klik her - med teksthenvisning og dermed talkoden

Varighed

15-30 minutter