Podcast/lydfiler af noveller

Vi har bedt Iben Krogsdal om at indtale ti af de noveller, hun har skrevet for Konfirmandcenteret.

Dvs. at de kan formidles til konfirmanderne via deres smartphone eller PC, og man kan opfordre dem til at lytte novellerne igennem, inden de kommer til konfirmationsforberedelse.

Det er stærke noveller, der sætte centrale eksistentielle og evangeliske pointer i spil.

Novellerne er også velegnede til fjernundervisning.

Find opgaver til fjernundervisning her:

Trolden

Karma

Mørket

Kapellet

Nordmanden

Firestjernet i Barcelona

Et julesyn

Håbet

Døren

Allan

Find novellerne

Apple Podcast - klik her

Spotify - klik her

Spreaker - klik her

Direkte link:

Håbet - klik her

Et julesyn - klik her

Allan - klik her

Døren - klik her

Nordmanden - klik her

Kapellet - klik her

Mørket - klik her

Trolden - klik her

Karma - klik her

Firestjernet i Barcelona - klik her

Hjertet - klik her

Fra Himlen - klik her

Valget - klik her

Tasken - klik her

Hjælp - klik her

Tanden - klik her

Lille Svend - klik her

Mors kraft - klik her

Novellerne på tekst:

Håbet:
Handler om håb og om forventningens glæde. Guds nærvær i sorgen. Om kærligheden - især hverdagskærligheden, der er dybt forbundet med Gud. Om det smukke i ikke at vide, men at leve af tro og med håb.
Inkarnationen handler her om: At kunne leve, på trods af sorgen, af tro og håb og kærlighed. Hen teksten - klik her

Et julesyn:
Handler om, at Gud - igennem Gudsblikket - møder os helt uforudsigeligt og ofte der, hvor vi ikke forventer det.
Inkarnationen handler her (især) om: At miraklet sker der, hvor vi måske uden at ane det og helt uventet bliver set af et andet menneske, der altid har noget af Kristus i sig. Hent teksten - klik her

Allan:
Handler om et barn, der får et nyt Gudsbillede. At Gud aldrig bare er den, vi tror - men altid større. At der, hvor vi opgiver Gud (som en gammel mand, der griber fysisk ind i verden med belønning og straf), kommer Gud mirakuløst tilbage på nye måder. Måske helt nede på jorden, i form af et menneske, der behøver os. At Guds veje er uransagelige, og at Gud ikke er en fast form.
Inkarnationen handler her (især) om: At Gud ikke ligger "fast" for os - at Gud kommer til os nedefra og forfra. Hent teksten - klik her

Døren:
Handler om, at man aldrig er alene i verden. Om at være fulgt af Gud der, hvor døren i overført betydning er allersværest at åbne - fordi Gud selv gik gennem sin egen store dør engang.
Inkarnationen handler her (især) om: At blive fulgt og hjulpet gennem det værste. Evigt og altid. Og helt tæt på. Hent teksten - klik her

Nordmanden:

Handler om meningen med det hele. I dag forventer mange - ikke mindst børn og unge - at de skal skille sig ud og præstere og gøre en forskel i verden. Det er et hårdt pres. Novellen fortæller om det store i bare at være skabt. Og om det store i bare det at SE sin næste med det blik -
Kristusblikket - der kan ændre alt.
Inkarnationen handler her (især) om: At frelse og blive frelst gennem kristusblikket og
livshandling. At Gud er i mennesket hele tiden.
Hent teksten - klik her

Kapellet:

Handler om, at selv der, hvor alt håb er ude og alle mennesker har givet op, insisterer kærligheden på, at det ender godt. Og at kærligheden altid får ret.
Inkarnationen handler her (især) om: At håbet altid lever. At Gud - nogle gange gennem medmennesker - aldrig, aldrig, aldrig giver op på vores vegne.
Hent teksten - klik her

Trolden
(aflad og gerningsretfærdiggørelse, syndens radikalitet, synd og nåde) Handler om skam og stigmatisering og om, hvordan en folkestemning kan vende sig mod ét menneske. Der bliver også tegnet et billede af forsøg på at ”købe aflad” og derved få renset sin samvittighed.
Hent teksten her - klik her

Mørket
(Gud er i mørket, realpræsens)
Handler om, at Gud følger os på vejen og kan føles meget levende og nærværende. Gud vil ikke, at vi skal gå alene, men være hos os, når livet er allermest mørkt og angstfyldt.
Hent teksten her - klik her

Karma:
Handler om retfærdighedens verden sat op imod uretfærdighedens. Temaet er Guds retfærdighed, som er helt helt anderledes end menneskers. Og emnet er samtidig vores meget menneskelige forventninger om, hvordan den bedste verden ville være. Gennem barnets rejse ind i en retfærdig verden (efter menneskebegreber), der viser sig at være ufattelig grusom, oplever man, hvor nådigt det trods alt er at leve i en verden, hvor Gud er med os på en anden og langt dybere måde, end vi selv kan forestille os.
Inkarnationen handler her (især) om: At Gud netop findes lige midt i den dybt uretfærdige verden - der hvor lidelsen og medfølelsen og den ægte kærlighed findes - og at det er den allerstørste nåde.
Hent teksten her - klik her

Firestjernet i Barcelona:
Svigt, afmagt og opstandelse
Handler om den menneskelige oplevelse af at blive svigtet (igen og igen), men også om at være den, der svigter et andet menneske og ikke slår til der, hvor der er brug for én. Opstandelsen er illustreret ved, at hvor mennesker er allerlængst nede finder en livskraft og et livsmod til at rejse sig på sammen på trods af afmagt og svigtede relationer.
Hent teksten her - klik her