At børnene lærer kirkerummet at kende
At gå på opdagelse og skærpe nysgerrigheden for kirkens inventar
De fleste børn elsker at være på skattejagt, og jeg er blevet inspireret af escape rooms til at sætte undervisningens elementer (døbefont, salmebog, alter, fortællinger, etc.) i en ny skattejagts-ramme. Når opgaverne skal løses i koder, bliver børnenes nysgerrighed vagt på en ny måde. Det kan fx være kedeligt at slå op i en salmebog, men hvis salmenummeret skal bruges til at åbne det næste glas, så kan det pludselig synes brugbart og sjovt at lære at slå op bagerst og finde nummeret.
Herunder er et eksempel på en af mine escape room-inspirerede skattejagte. Man kan selv lege med forskellige elementer, alt efter hvad man gerne vil, at de skal lære eller øve, men også efter hvad der findes i det kirkerum, man har.
En skattejagt rundt i kirken inspireret af escape rooms
Denne aktivitet kræver lang forberedelse. Dels skal du indkøbe glas, krukker, kasser eller hvad du ønsker at gemme posterne i, samt hængelåse med nøgler eller koder. Dels skal du udtænke deres rute rundt i kirkerummet, hvad du gerne vil øve dem i, hvilke mål du har for skattejagten og hvordan de skal komme frem til koderne. Og så skal du have lavet det hele klar, købt en skat og placeret posterne.
Noget kan gøres klar flere dage før og noget skal gøres umiddelbart før undervisningen, som fx at gemme alle glassene/posterne.
15-20 minutter, men du kan bestemme hvor mange poster og hvor svære de skal være.