
At reflektere over de ti bud, og hvad de betyder
At sætte dem ind i en nutidig og dagligdags virkelighed
- Først snakker jeg med konfirmanderne om, hvad buddene betyder. Det er godt at få sat ord som løgn, dovenskab, skilsmisse, misundelse osv. på buddene – det gør dem lettere at knytte billeder til
- Jeg hænger billederne op rundt omkring i kirken - klik her.
- Konfirmanderne får nu to og to udleveret de ti bud på et svarark - klik her
- De skal nu løbe/gå ud og finde de ti billeder, der passer til de ti bud. Jeg beder dem om at finde det billede, de synes passer bedst til buddene. Det kan både være et billede som viser hvad man skal gøre eller hvad man ikke skal gøre. Det er langt fra altid, at de vælger det billeder, som jeg havde tænkt var oplagte
- Besvarelsen sker ved at skrive et bogstav ind i det tomme felt - altså hvis billede A passer til bud nr. 1 - skriver man ud for buddet A
- Efter et bestemt tidsrum afsluttes løbet/aktiviteten - evt. ved hjælp af et signal
- Efterfølgende synes jeg, vi får nogle gode snakke om, hvorfor de har valgt de billeder, de har.
- Billederne kan evt. vises på storskærm.
Fysisk aktivitet, leg og refleksion
De ti bud
Billeder og svarark kopieres
Billeder hænges op eller placeres på et givent område.
30 minutter
Konfirmander med særlige behov:
Med et par udadrettet hyperaktive ADHD drenge på mit konfirmandhold har jeg erfaret at de har brug for at bruge deres krop. Får de muligheden som med denne aktivitet, er de efterfølgende parat til at lytte på en anden måde.
Gunvor Sandvad
Sognepræst i Særslev-Ejlby-Melby Pastorat
På sidste hold, med en flok konfirmander med særlige behov, var aktiviteten med de ti bud noget af det, som de fremhævede som sjovt i deres evaluering, så noget har de fået ud af det.
Inge Lindhardt Mikkelsen
Sognepræst i Åstrup og Vonsbæk sogne