At knytte en sanselig oplevelse til påskemåltidet
At lære om usyrede brød
Fortæl om Jesu nadvermåltid med disciplene (Matt. 26, 17-30). Fortæl også med reference til jødernes påskemåltid og det usyrede brød og bitre urter, samt grunden til at Jesus fejrer påske med disciplene (2. Mos 12, 1-11).
Lad minikonfirmanderne gå i grupper med to eller tre i hver, hvor de sammen skal bage usyrede brød.
De skal bage brød efter en opskrift i grupper af tre. Find opskriften her
Har I mulighed for det og ressourcer til det, vil jeg anbefale at bage på bål med bålpander. Det er en anderledes sanselig oplevelse for børnene og bålet giver i sig selv ro til samtaler. Tal fx om hvad forskellen er på et måltid, der er lavet i hast og et måltid der er forberedt over lang tid.
Hvis I har tid og lyst kan I også selv lave en pesto til brødet, fx af ramsløg eller persille, så minikonfirmanderne får en fornemmelse af de bitre urter. Det kan være et eller to hold opgave, mens andre så skal bage ekstra brød. Opskriften på pesto af persille står i opskriftsarket.
Sanselige opgave med at bage brød.
Jesu nadvermåltid med disciplene (Matt. 26, 17-30).
Jødernes påskemåltid (2. Mos 12, 1-11).
Indkøb til at bage i mindre grupper, samt evt. ingredienser til at lave pesto.
Finde skåle, målebægere, bålpander/pander, mm frem.
Ekstra hænder til at tænde bål og holde opmærksomhed på bålet, hvis man ønsker den variant af idéen.
45-60 minutter