Pilgrimsvandring med sanser

Pilgrimsvandring med sanser

Mål

At være i naturen, i skaberværket.

At bruge vores sanser

Forløb

Første undervisningsgang:

Vi starter med at lave en vandrestav. Jeg har fældet hasselkæppe, hvor børnene får mulighed for at vælge en hver. Derefter får børnene en dolk og snitter symboler, navn og tager bark af. Vi pynter vandrestaven med blå stoftape, hvor hånden skal være og alle får et symbol, som de kan hænge på. Et kors, en engel, et ansigt.

Jeg fortæller om, hvorfor de kristne har vandret. Og når man er pilgrim vandrer vi fra et helligt sted til et andet helligt sted, så vores tur starter i kirken og går ud til Ottilias kilde - klik her.

Og at...

  • Når vi vandrer, bruger vi først og fremmest fødderne.
  • I stedet for at tale, bruger vi de andre sanser og oplever naturen og os selv på en anden måde.
  • Vi skal gå i stilhed og med afstand noget af turen for ikke at lade os forstyrre af hinanden.

Anden undervisningsgang:

Vi mødes i kirken. Alle får deres stav. Vi står i kreds ved alteret og døbefonten og synger første vers af: "Må din vej gå dig i møde"- klik her

Vi går to og to igennem byen ud til skoven.

I skoven stiller vi os i kreds og jeg forklarer, at nu skal vi prøve noget svært, for vi skal gå i stilhed i godt 10 minutter og vi skal gå en og en med lidt afstand. Vi skal nu bruge høresansen og lægge mærke til alt det vi hører i skoven af naturens lyde.
Vi synger Må din vej gå dig i møde...

Da de 10 minutter er gået stiller vi os i kreds igen og jeg spørger børnene, hvad hørte I. De fortæller.

Næste opgave bliver at bruge synssansen. Vi skal igen gå 10 minutter og bruge vores øjne, Hvad ser vi oppe og nede og foran os. Hvor mange forskellige farver er der?

Vi synger Må din vej gå dig i møde …

Vi mødes i kredsen og nu må alle gå med deres sidemakker og fortælle, hvad de så.

Vi kommer til kilden og jeg fortæller historien om Ottilia og vi smager på vandet og spiser en kiks til.

Er der energi til mere, kan man tage endnu en opgave ind på hjemturen. Vi skal bruge følesansen: Tag en ting op i dine hænder, en sten, et blad, et græsstrå, en kogle. Mærk på din ting. Er den hård, blød, varm, kold, skarp, rund. Gå med din ting.

Jytte Hindballe Sørensen
Kirke-og kulturmedarbejder

Arbejdsmetode

Vandring og at bruge sanserne

Forberedelse

Medbring:

Krus til vand.

Kiks, bolsjer.

Plaster, vådservietter, køkkenrulle.

Materialer

Vandrestave - hasselkæppe eller lignende

Dolke

Stoftape - klik her - man kan sikkerogså blot påsætte stof med Gaffatape

Symboler til at hænge på er købt i Creativ compagni.

Varighed

2 undervisningsgange