
Mål
At overveje, om der er grænser for forsoning
At overveje, om noget er uopretteligt
Forløb
Forudsætningen er, at konfirmanderne kan forstå begreberne forsoning >< uoprettelig
- Værdilinje præsenteres (evt. i kirkerummet). I den ene ende placeres "Forsoning er muligt", i modsatte ende placeres "Uoprettelig" - klik her
- Konfirmanderne får nu udleveret en række cases, som skal placeres ind på linjen
- Når alle cases er placeret, kan man få en snak om placeringen
- To cases refererer til Luk 15,11-32 og Joh 8, 1-11
- En af de nævnte cases er "Jesu korsfæstelse", som formodentlig vil forstyrre, da den i modsætning til de andre ikke er tæt på deres liv
- Afslutningsvis kan man som præst/underviser flytte på dette udsagn (alt efter hvor konfirmanderne har placeret det) og med det forklare, hvordan forsoning forstås i kristendommen
- Kunne måske suppleres med fortællingen om Maximilian Kolbe. Se video - klik her
- Eller læs fortællingen - klik her
Arbejdsmetode
Cooperative Learnings arbejdsmetode
Tekster
Luk 15,11-32 Den fortabte søn
Joh 8,1-11 Kvinden grebet i ægteskabsbrud
Jesu Kristi lidelseshistorie
Forberedelse
Udprinte cases til værdilinje - klik her
Materialer
Værdilinje - klik her
Varighed
30 minutter +