At lege påskens forløb ind
At tale om symboler og handlinger
Hermed følger et forløb jeg har lavet flere gange med mit lille hold (2-6 konfirmander) af konfirmander med autisme. Konfirmanderne har været optaget af at bygge de forskellige påskedage i lego, og det har hver gang vist sig, at deres fantasi er mere veludviklet end min.
1. Påskedagene genfortælles for konfirmanderne.
I min forberedelse af genfortællingen har jeg ladet mig inspirere af Sesams Børnebibel – genfortalt af Tine Lindhardt. Jeg har erfaret, at konfirmanderne er glade for at få fortalt bibelhistorie, og at det er vigtigt for dem, at der ikke er tale om oplæsning med netop genfortælling, så der ikke er en bog imellem os.
2. Efter genfortællingen snakker vi om de enkelte dages indhold.
For at huske dagenes indhold tegner jeg små tændstikmandstegninger til hver dag på tavlen, så har konfirmanderne tegningerne som huskeseddel, når de skal bygge dagene i lego.
3. Konfirmanderne vælger hvilken af påskedagene de vil bygge i Lego.
Vi sidder alle sammen omkring et stort bord med alle klodserne imellem os. Jeg bygger med – hjælper hvis der er behov for det eller bygger den dag, der ikke er blevet valgt. Legoklodserne er indkøbt i spande med forskellige klodser, og jeg har suppleret med særlige klodser (palmegrene, figurer osv) fra den hjemmeside: brugteklodser.dk. Her er det let og overskueligt at bestille særlige klodser, og klodserne er i fin stand. En dejlig erfaring er at konfirmanderne hjælper hinanden med klodser. Feks. giver man de palmegrene man finder til dem, der bygger palmesøndag.
4.Fotografering af værkerne:
Når byggeriet er færdigt, tager jeg billeder af konfirmandernes værker og lægger dem ind på sognets facebook- side. Konfirmanderne må også gerne tage billeder med egne mobiltelefoner.
Kirsten Staghøj Sinding
Sankt Hans og Sankt Olai sogne
Leg og samtale
Lidelseshistorein DDS
Skaffe LEGO
Trimme genfortællingen
LEGO
45 minutter