Ti gode råd til co-teaching
- og tre ting man ikke skal gøre
I København har et udvalg lavet en forsøgsordning hvor teologistuderende er med i konfirmandundervisningen sammen med den præst der har konfirmandholdet.
Forsøget handler om at bruge co-teaching i konfirmandstuen. Ud fra deres evaluering har vi lavet 10 gode råd til at starte op med at være to undervisere i konfirmandlokalet, og kommet med tre råd til hvad man ikke skal gøre.:
10 Gode Råd til Co-Teaching
-
Afstem forventninger på forhånd
Inden forløbet går i gang, bør præst og studerende tage en grundig samtale om teologi, rollefordeling, ansvar og undervisningsstil, så begge parter er enige om mål og metode. -
Fordel opgaver og ansvar tydeligt
Lav en klar plan for, hvem der forbereder hvad, hvem der leder hvilke dele af undervisningen, og hvordan I supplerer hinanden. -
Forbered undervisningen grundigt sammen
Brug tid på fælles forberedelse, hvor I både planlægger indhold og drøfter pædagogiske overvejelser og konfirmandernes behov. -
Udnyt hinandens styrker og kompetencer
Lær hinandens faglige og personlige styrker at kende – og brug dem aktivt i undervisningen. Suppler hinanden i stedet for at spejle. -
Observer hinanden og giv feedback
Skift mellem at undervise og observere. Brug observationerne til at reflektere over undervisningen og give konstruktiv feedback. -
Vær fleksible og åben for justeringer
Undervisningsforløb ændrer sig – vær villige til at tilpasse jer hinandens idéer og ændre planer undervejs, hvis det giver bedre resultater. -
Giv plads til forskellige tilgange og personligheder
Co-teaching fungerer bedst, når begge undervisere kan være sig selv. Forskellighed giver konfirmanderne flere muligheder for at spejle sig. -
Evaluer regelmæssigt sammen
Afsæt tid til løbende evaluering, hvor I taler om, hvad der fungerer, og hvad der kan forbedres. Brug erfaringerne aktivt til at justere praksis. -
Vis gensidig respekt og vær nysgerrige på hinanden
Anerkend hinandens perspektiver og beslutninger – også når I ikke er enige. Det styrker samarbejdet og skaber tryghed. -
Skab et godt fællesskab og hav det sjovt sammen
En positiv relation smitter af på konfirmanderne. Del grin og gode oplevelser – det styrker både samarbejdet og undervisningen.
Tre ting man ikke skal gøre
-
Improvisér ikke for meget
Spontanitet kan være godt, men for meget improvisation skaber usikkerhed – særligt for den studerende, der er ny i rummet. Hav en plan. -
Undgå vag rollefordeling
Hvis det er uklart, hvem der gør hvad, opstår der let misforståelser og dobbeltarbejde. Sørg for, at roller og ansvar er tydeligt fordelt. -
Udsæt ikke forventningsafstemningen
Sen forventningsafstemning skaber risiko for konflikter og dårlig dynamik. Afsæt tid til dette tidligt – gerne før sommerferien.