Ti gode råd til co-teaching

- og tre ting man ikke skal gøre

I København har et udvalg lavet en forsøgsordning hvor teologistuderende er med i konfirmandundervisningen sammen med den præst der har konfirmandholdet.

Forsøget handler om at bruge co-teaching i konfirmandstuen. Ud fra deres evaluering har vi lavet 10 gode råd til at starte op med at være to undervisere i konfirmandlokalet, og kommet med tre råd til hvad man ikke skal gøre.:

10 Gode Råd til Co-Teaching

  1. Afstem forventninger på forhånd
    Inden forløbet går i gang, bør præst og studerende tage en grundig samtale om teologi, rollefordeling, ansvar og undervisningsstil, så begge parter er enige om mål og metode.

  2. Fordel opgaver og ansvar tydeligt
    Lav en klar plan for, hvem der forbereder hvad, hvem der leder hvilke dele af undervisningen, og hvordan I supplerer hinanden.

  3. Forbered undervisningen grundigt sammen
    Brug tid på fælles forberedelse, hvor I både planlægger indhold og drøfter pædagogiske overvejelser og konfirmandernes behov.

  4. Udnyt hinandens styrker og kompetencer
    Lær hinandens faglige og personlige styrker at kende – og brug dem aktivt i undervisningen. Suppler hinanden i stedet for at spejle.

  5. Observer hinanden og giv feedback
    Skift mellem at undervise og observere. Brug observationerne til at reflektere over undervisningen og give konstruktiv feedback.

  6. Vær fleksible og åben for justeringer
    Undervisningsforløb ændrer sig – vær villige til at tilpasse jer hinandens idéer og ændre planer undervejs, hvis det giver bedre resultater.

  7. Giv plads til forskellige tilgange og personligheder
    Co-teaching fungerer bedst, når begge undervisere kan være sig selv. Forskellighed giver konfirmanderne flere muligheder for at spejle sig.

  8. Evaluer regelmæssigt sammen
    Afsæt tid til løbende evaluering, hvor I taler om, hvad der fungerer, og hvad der kan forbedres. Brug erfaringerne aktivt til at justere praksis.

  9. Vis gensidig respekt og vær nysgerrige på hinanden
    Anerkend hinandens perspektiver og beslutninger – også når I ikke er enige. Det styrker samarbejdet og skaber tryghed.

  10. Skab et godt fællesskab og hav det sjovt sammen
    En positiv relation smitter af på konfirmanderne. Del grin og gode oplevelser – det styrker både samarbejdet og undervisningen.


Tre ting man ikke skal gøre

  1. Improvisér ikke for meget
    Spontanitet kan være godt, men for meget improvisation skaber usikkerhed – særligt for den studerende, der er ny i rummet. Hav en plan.

  2. Undgå vag rollefordeling
    Hvis det er uklart, hvem der gør hvad, opstår der let misforståelser og dobbeltarbejde. Sørg for, at roller og ansvar er tydeligt fordelt.

  3. Udsæt ikke forventningsafstemningen
    Sen forventningsafstemning skaber risiko for konflikter og dårlig dynamik. Afsæt tid til dette tidligt – gerne før sommerferien.