At tage udgangspunkt i egne erfaringer om smerte, lidelse og død
At formidle Kristus som håb og forventning
Mål
1. Præsten fortæller et eksempel fra livet på noget, der gør ondt. Efterfølgende tager han 2 TREO - "Noget der tager smerten"
2. Samtaler om billeder - billederne finder du her til udprint.
- Trin 1: Konfirmanderne får et billede, går rundt mellem hinanden, finder en partner.
- Trin 2: Konfirmanderne viser nu hinanden billedet to og to og siger hvad de ser.
- Trin 3: Konfirmanderne bytter billeder.
- Trin 4: Konfirmanderne siger farvel, finder en ny partner og starter igen fra trin 2.
3. Billederne udfoldes
- Trin 1: Konfirmanderne placeres i grupper af 4.
- Trin 2: En konfirmand placerer sit billede på midten af bordet, alle skriver nu et eller flere ord ned, der beskriver billedet.
- Trin 3: En og en fortæller hver konfirmand om sit ord og sine tanker. Hvis man er enige, skriver man en post-it og sætter på billedet.
- Trin 4: Her starter den næste konfirmand som i trin 2.
4. Rollelæsning - de 4 tekster kan du finde her.
- Der er fire roller: Oplæser, referent, overskriftmester og tegner
- Trin 1: Oplæseren læser første afsnit.
- Trin 2: Referenten giver et referat af det vigtigste.
- Trin 3: Overskriftmesteren laver en dækkende overskrift.
- Trin 4: Tegneren, tegner en tegning.
- Trin 5: Rollerne roterer med uret, og næste bibeltekst læses.
5. Afslutning - kors med søm
- Afslutningsvis skriver hver konfirmand noget, der gør eller har gjort ondt, går op og hæfter sedlen til et trækors med søm og hammer.
Forløb
Forundring, oplevelse og brug af 3 metoder inspireret af Cooperative Learning
Arbejdsmetode
Print af billeder
Print af tekster til rollelæsning
Trækors, søm, hammer og papir
Forberedelse
Materialer
2 lektioner
Varighed
Erfaring med rollelæsning er, at konfirmanderne kan have svært ved de originale tekster. Her kan man med fordel bruge tekster fra børne/ungdomsbibeler.
Diverse