At opleve/forstå en anden og dybere mening med salmerne
At producere billeder, så de bliver i stand til at se salmen for sig – at forestille sig det, der bliver sagt/sunget
Introduktion:
- Salmer er poesi/billedsprog. Mennesket er som en maskine, der kan lave ord om til billeder.
- Indstille konfirmandernes (lytte-)apparat. Præstens opgave er at dreje på knapperne, så konfirmanderne bliver i stand til at se/vise billederne klart og tydeligt.
- Placer konfirmanderne så alle kan se hinanden.
- Præsten skaber nu et omrids af salmens rum.
Bed dem lægge sig på gulvet eller hen over bordet med hovedet på armene, så de kan slappe helt af. Gerne med lukkede øjne.
- Nu læser præsten langsomt salmen op – strofe for strofe.
- Når der bliver sort skærm, skal konfirmanderne række hånden op (deres antenner) – så stopper præsten oplæsningen.
- Man deler sine billeder med hinanden.
- Til slut synges hele salmen.
Se uddybende forklaring her.
Oplevelse og samtale.
DDS 147 Der sad en fisker så tankefuld
DDS 151 Med sin alabasterkrukke
DDS 153 En sædemand gik ud at så
DDS 3 Lovsynger Herren
DDS 236 Påskeblomst!
DDS 321 O kristelighed
DDS 674 Sov sødt, barnlille
Find/vælg en billedrig salme.
Salmebog
Se uddybende forklaring her.
15-20 minutter
Ifølge en præst kan det være en rig oplevelse, hvor der bliver sat nye billeder på gamle ord. Således blev der sat billeder som edderkoppespind og Nornernes skæbnevæv på ordet ”støvtråde-værket” salme nr. 3, vers 5.
Det er en tidskrævende proces at lære børnene at lave salmefilm, men når først konfirmandholdet har lært at lave salmefilm, kan man uden problemer køre salmefilm hver eneste gang man sidenhen synger en salme.