Når Gud er god ...

Når Gud er god ...

Mål

at tale om smerten/det onde/lidelsen - i en aktuel kontekst

at få berørt teodice spørgsmålet, det tilfældige?

Forløb

Der er ingen tvivl om at alle unge i 13-15års alderen har talt om den aktuelle togulykke og måske spurgt sig selv hvor er Gud, når noget så meningsløst kan ske. Er den meget tæt på en eller flere konfirmander bør man overveje om det skal tages op som et fælles samtale emne.

Man kan benytte sig af en eller flere af nedenstående tilgange

  1. Fortæl kort om togulykken på Storebælt. Fortæl om teodice problemet. Om tilfældigheden i livet og om uretfærdigheden. Sad du i venstre side af togvognen mistede du livet - satte du dig i højre side overlevede du. Skal vi forklare det uforklarlige? Eller skal vi have fokus på den hjælp og omsorg der fulgte. Hvor er Gud ... ? 
  2. Fortæl kort om togulykken og hold et minuts stilhed.
  3. Fortæl kort om togulykken og lad konfirmanderne tænde et stearinlys og efterfølgende skrive en bøn.
  4. Fortæl kort om togulykken - suppler med at fortælle om korsordene med fokus på "Min Gud min Gud hvorfor har du forladt mig" Hver konfirmand skriver noget, der gør eller har gjort ondt, gå op og slå sedlen op på et trækors med søm og hammer.
  5. Endelige findes en billedaktivitet - klik her - som har sit afsæt i den almindelige smerte vi alle møder.  
Arbejdsmetode

Kropslige og sproglige forløb

Tekster

Matt 27,46

Forberedelse

Stearinlys, papir, blyanter, søm, hamre et kors

Varighed

5 til 45 minutter