Mål
at skabe en kobling imellem evangeliet og begrebet frisættelse
Forløb
Forudsætning er af konfirmanderne kender de 3 fortællinger Luk 19,1, Luk 15,11 og Joh 8,01.
- Find en modig konfirmand og placer ham foran de andre på en stol
- Bind ham fast med en kæde og lås kæden sammen med fire låse (låse med nummerkode) A, B, C, og D så han ikke kan flytte sig. Se videovejledning - klik her
- OPGAVE: Konfirmanderne skal nu gøre deres kammerat fri!
- (Alternativt lave man et Escape room - altså man låser dem alle inde og de kan kun komme ud ved at løse opgaverne)
- Der udleveres i fire grupper fire opgaver A, B, C og D. Løsningen til opgave A kan åbne lås A, B kan åbne B, C kan åbne C og D kan åbne D
- Opgave A: er en sten med henvisning til Kvinden der bleve grebet i ægteskabsbrud Joh 8,01.
- Opgave B: er et puslespil af et træ der henviser til Zakæus - klik her
- Opgave C: er en fortælling der henviser til "den fortabte søn" - klik her
- Opgave D: er en tekst fra Lukas - klik her
- Understreg at de bibeltekster/steder de skal finde, handler om at sætte nogle fri
- GIV DEM TID! til at læse tænke og overveje svaret, det er jo lidt en detektivopgave, som nogen vil synes, er spændende
- LØSNING: Tanken er, at hvis de finder ud af, hvor det står, f.eks. Luk 13,16 er koden netop 1316 - her er svar ark til præsten - klik her
Hjælp til konfirmander:
- Man kan give dem en Bibel, men det hjælper ikke meget
- Til gengæld kan man indtaste overskrifter eller teksten på sin smartphone eller PC og ret hurtig google, blive ledt frem til det givne kapitel
Når opgaverne er løst - kan man tage en snak om fortællingerne og hvorfor de alle handler om frisættelse.
Arbejdsmetode
Leg aktivitet
Tekster
Joh 8,1
Luk 19,1
Luk 15,11
Luk 13,16
Forberedelse
Indkøb af kæde
Indkøb og kodning af hængelåse - hvordan koder man låse - klik her
Udprint af opgaver (herunder klippe Zakæus billeder i stykker til et puslespil)
Materialer
Varighed
30 minutter