Møde på midten - Gud og smerte, lidelse og død

Møde på midten - Gud og smerte, lidelse og død

Mål

At reflektere over smerte, lidelse, død og ondskab

Forløb
  • Konfirmanderne inddeles i grupper à fire
  • De får nu til opgave at komme med bud på, hvorfor der er smerte, lidelse, død og ondskab i verden
  • Hver gruppe får uddelt et svarark - klik her Konfirmanderne har et felt hver på arket, hvori de noterer deres individuelle svar
  • Når svarene er noteret, forklarer de på skift deres svar for de andre i gruppen
  • Hvis alle i gruppen er enige om, at det er et godt svar, skrives svaret i midterfeltet
  • De gode svar kan evt. samles på tavlen til slut
  • Præsten kan evt. supplere med bud/svar fx fra K-materialet (K10) - klik her
  • Lav herefter en værdilinje med konkrete eksempler på nogle af konfirmandernes bud/svar (fx. er du enig/uenig i, at et handicappet barn er Guds straf? m.fl.). Værdilinjen laves på følgende måde: 
  • Lav en usynlig linje ned gennem rummet. Den ene ende markerer "enig", den modsatte ende markerer "uenig". Linjen derimellem graduerer de to udsagn.
  • Stil nu spørgsmålet, som konfirmanderne skal tage stilling til. Når de har taget stilling med sig selv, placerer de sig rent fysisk på linjen alt efter hvor enig eller uenig, man er. Lad dem tale sammen to og to eller i plenum om, hvorfor de har placeret sig, hvor de har. Gentag med flere spørgsmål.
  •  

Arbejdsmetode

Cooperative learning

Forberedelse

Hav evt. inddelt grupperne på forhånd, som du vil have dem.

Kopier svarark til hver gruppe - klik her

Varighed

15 min.

Diverse

Denne aktivitet egner sig godt til at bruges sammen med en eller flere af andre Cooperative Learning aktiviteter, der også handler om smerte, lidelse, død og ondskab:

  • "Giv en, få en - Gud og smerte, lidelse og død" - klik her
  • "Tavlestafet - Gud og smerte, lidelse og død" - klik her
  • "Værdilinje - ondskab" - klik her
  • "Tænk-par-del - Gud og smerte, lidelse og død" - klik her