Ti bud og nogle dilemmaer

Ti bud og nogle dilemmaer

Mål

At se de ti bud ind i en nutidig kontekst

At udfordres på indhold

At sætte fokus på det dobbelte kærlighedsbud

Forløb
  • Ved dobbelttimens indledning synges DDS 691 – "Loven er et helligt bud".
  • Derpå spørges der ud i klassen om, hvad de forstår ved de Ti Bud – og hvilke andre bud vi har fået. Salmen lægger tydeligt op til det dobbelte kærlighedsbud, som kan inddrages.
  • Efter en kort diskussion af, hvad de Ti Bud er, gemmes det dobbelt kærlighedsbud lidt af vejen og tages frem igen i slutningen af timen.
  • Kuverterne deles ud på bordene, og der gives en kort instruktion om brugen af indholdet - klik her
  • I kuverten foran jer ser I en masse små sedler. Find først sedlerne med buddene på og placér hvert af de Ti Bud på en række på langs hen ad bordet. De øvrige sedler lægges tilbage i kuverten. Derpå skiftes I til at tage en seddel fra kuverten, læse den højt for makkeren og fortælle, hvilket bud sedlen kunne referere til. Der er tale om rimeligt hidsige dilemmaer på nogle af sedlerne. Forhold dig til, hvad du ville gøre, hvis du blev stillet overfor det dilemma, der antydes på sedlen.
  • Nogle af sedlerne kunne sagtens ligge under mere end ét af buddene. Opgaven går derfor også ud på at argumentere for, hvorfor det skal ligge netop der, hvor du føler, det hører hjemme.
  • Så holder vi en pause, hvor de får lidt at spise.
  • Fadervor og Troskendelsen fremsiges i kor umiddelbart efter pausen.
  • Arbejdet med at sortere buddene fortsættes, men nu bytter konfirmanderne plads, så de får en ny makker. Der er så mange sedler, at det næppe er præcis de samme, de kommer til at se efter pausen, selvom de har skiftet bord.
  • Når langt de fleste er færdige, tages de store, laminerede bud i brug og lægges frem på gulvet forskellige steder i rummet - klik her
  • Lad dem stille sig ud for det bud, de mener er vigtigst og derpå argumentere for, hvorfor de synes, det er det, der er vigtigst. Min erfaring siger, at de fleste vil stille sig ved ”Du må ikke slå ihjel”. I forhold til de små sedler, vil det nu indbefatte en debat om, hvorvidt dødsstraf, medlidenhedsdrab og abort kan tillades – er det ok i forhold til Bibelens ord og Guds ønske for os?
  • -Hvad siger deres etiske fornemmelse om disse situationer?
  • Til sidst slutter vi af med at synge verset ”Gå da frit enhver til sit”, fra Morgenstund har Guld i mund.
Arbejdsmetode

Samtale, debat og stillingtagen

Tekster

Luthers 10 bud eller 2 mos 20

 

Forberedelse

Udprinte og klippe/skære spørgsmålene ud af kopiark og putte dem i kuverter.

Udprinte de 10 bud i A4 og evt. laminere

Materialer

Spørgsmål til perspektivering - klik her

Ti bud A4 - klik her

 

Varighed

2 lektioner