Mythos og logos

Mythos og logos

Mål

At tale om mythos og logos

Forløb
  • På væggen i konfirmandlokalet hænger 16 billeder.
  • Præsten fortæller nu, at han har fundet en række billeder, som udtrykker noget forskelligt - nemlig nogle billeder, der beskriver virkeligheden og nogle der ikke er virkelige.
  • Præsten opfordrer nu konfirmanderne til at beslutte hvilke billeder der er uvirkelige.
  • Præsten fjerner de billeder, der ikke er virkelige efterhånden som konfirmanderne beslutter sig, og billederne smides en for en (demonstrativt) i en skraldespand.
  • Til sidst vil man stå med en række billeder af scener fra et traditionelt dagligt liv.
  • Sluttelig konkluderer præsten, at sådan er et virkeligt liv.

Formodentlig vil konfirmanderne reagere på denne forenkling af livet. De vil mene, at noget godt kan være med selvom det er uvirkeligt. At det kan bære en sandhed i sig.

Arbejdsmetode

Tanken er at man som præst forsøger at være på banen så tidligt som muligt omkring det sproglige univers.

Konfirmanderne er i en alder, hvor det konkrete fylder og hvor forståelse er kognitiv/rationel forståelse. De brydes med Mythos sproget, og for dem er tingene et enten eller.

Indgangen er sprog, men åbningen er billeder, som jo som fortællingen kan bære en sandhed uden at være sand i rationel forstand.

Samtalen kan ende i ingenting, men kan forhåbentlig åbne for en bredere forståelse af myter og billedsprog.

Forberedelse

Udprinte billeder.

Hænge billeder op.

Materialer

16 billeder, som du kan hente her.

En skraldespand.

NB: Billederne er hentet på internettet og er eksempler. Ved brug af billederne er det på eget ansvar.

Varighed

30 minutter