Workshop - tirsdag 19.00 - 20.30

1. Folkekirkens Skoletjeneste i praksis

v/ Helle Krogh Madsen, Folkekirkens Skoletjeneste i København-Frederiksberg og Sidsel Leth Svensson, Folkekirkens Skoletjeneste i Faxe, Stevns og Køge

De folkekirkelige skoletjenester i Danmark har stor succes med at formidle konkrete undervisningsprojekter fra kirken til skolen på alle klassetrin. Workshoppen vil præsentere tre konkrete projekter og gennem præsentationen af disse eksemplificere hvordan de folkekirkelige skoletjenester i Danmark er opbygget, fungerer i praksis og indbyrdes samarbejder. Projekterne er: Landsprojektet Re: formation – teser, tro og tvivl samt projekterne Gud, Luther og velfærdsstat og Et møde med den danske salme 2017 – fra korsang til fællessang.

Læs mere – klik her

2. Er Luther for konfirmander?

v/ Folkekirkens Konfirmandcenter

Luther brugte undervisningstavler. Grundtanken var, og er, at en viden, der gentages uge efter uge, i højere grad vil fæstne sig. Her er tale om en visuel viden, en gentagende understregning af årstal og handling, der sætter sig på nethinden. LutherTavlen er ikke ordrig, men derimod rig på billeder, der udfordrer og bærer på en fortælling, som samtidig afføder undren og fantasi. LutherTavlen vil skabe spørgsmål, hvor forståelsen ikke rækker. Til LutherTavlen er der udarbejdet 50 aktiviteter og forløb, hvoraf enkelte afprøves.

Læs mere – klik her

3. Luther på spil – rollespil for konfirmander

v/ Simone Emil Koefoed, sognepræst

På denne workshop bliver I præsenteret for rollespillet ”Luther på spil”. Ideen med rollespillet er at give konfirmanderne kendskab til, hvem Martin Luther var, hvad han stod for, og hvilken reformation han lagde kimen til i begyndelsen af 1500-tallet. Men det handler også om at give konfirmanderne en sjov og anderledes oplevelse i deres konfirmationsforberedelse. En hel dag skal konfirmanderne prøve at leve sig ind i stemningen fra 1500-tallet. På deres tur rundt i Worms, Wittenberg, Rom osv. bliver de udfordret, når de fx skal tilegne sig ny viden om reformationen, når de lander i en usikker dyst mod soldaterne på slagmarken, eller når de bliver udfordret på at smage mad som fra 1500-tallet. Og udover at være en sjov dag for konfirmanderne, er rollespillet og udførelsen også en gave og glæde for det kollegiale fællesskab i provstiet og for de mange frivillige, som er med.

Læs mere – klik her

4. Martin Luther og reformationen – et storylineforløb for konfirmander  

v/ Niels-Peter Jacobsen, sognepræst og Edith Mark Ph.d. cand.cur.

Forløbet bygger på storylinepædagogikken, der hjælper børn til at lære ved at udfor­ske, reflektere, samtale og handle. Gennem indlevelse i fænomener som skriftemål, bod og afladshandel fornemmer konfirmander betydningen af Martin Luthers genopdagelse af den evange­liske frihed. Konfirmanderne formulerer deres egen katekismus og afslutter forløbet med en evangelisk luthersk gudstjeneste.

Læs mere – klik her

5. Konfirmander med særlige behov

v/ Lars Nymark, lektor i religionspædagogik ved Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter

Hvordan er situationen omkring konfirmander med opmærksomhedsforstyrrelser og udviklingshæmning i Danmark? Biskopperne i Danmarks vejledning til Konfirmationsanordningen 2014 placerer for første gang konfirmander med særlige behov som en fokusgruppe i konfirmationsforberedelsen i folkekirken. Det er anledning til ny besindelse på konfirmationsforberedelsens mål, form og indhold. Workshoppen giver en præsentation af udvikling og tiltag i Danmark og arbejder med inklusion som teologisk og pædagogisk udfordring.

6. Krop på konfirmationsforberedelsen

v/ Christine Toft Kristensen, organist ved Billund Kirke, underviser ved Løgumkloster Kirkemusikskole og kursusholder i NogetMedSalmer

Workshoppen vil præsentere dans og bodypercussion i forbindelse med indlæring af salmer i konfirmationsforberedelsen. Når man slår på kroppen, mærker og opfatter man rytmen med sine taktile sanser, hvilket gør bodypercussion til en meget effektiv undervisningsmetode. Ved at bevæge sig, husker kroppen rytmen ved hjælp af den kinæstetiske bevidsthed og indlæringen lettes.