Mål
At øve sig på specifikke kirkeord og deres betydning
At lege en lille nem leg, der kan bruges, hvor der er 10 minutter i overskud
Forløb
- Sammen med børnene lister man en række ord op på tavlen/stort stykke karton, så den kan gemmes til senere brug.
- Ordene skal have med kirke og kristendom at gøre. F.eks. kirke, våbenhus, klokke, døbefont, orgel, Gud, Jesus, Helligånd, dåb, bryllup, begravelse, gudstjeneste, tilgivelse, barmhjertig samaritaner, discipel, nåde, konfirmation og velsignelse.
- Første gang man leger legen, skal man give sig tid til i fællesskab at forklare ordene. Børnene vil kende nogle af ordene: Men for rigtig mange børn vil mange af ordene være totalt nye og fremmede både selv at sige men også betydningen af dem.
- Nu sendes to børn udenfor døren, f.eks. en dreng og en pige. Resten går sammen to og to og aftaler, hvilket ’ord’ de er. (Kun et par med hvert ord.)
- Nu kommer de to indenfor døren igen og skal på skift prøve at finde parrene. Hvis man finder et par, får man et point.
- Den første går hen foran en fra klassen og spørger: ”Hvem er du?” Vedkommende rejser sig op og siger f.eks. ”discipel”. Derefter spørges en ny som svarer på samme måde. Derefter er det den andens tur til at spørge.
- Man kan lege på tid eller indtil alle parrene er fundet. Den med flest point har naturligvis vundet.
Arbejdsmetode
Leg
Forberedelse
Skrivegrej pap/tavle
Varighed
15 minutter