At inddrage musikvideoens billed- og symbolunivers i en reflekterende og liturgisk sammenhæng for at understøtte en evangelisk pointe.
Temaer i denne video er at kæmpe for freden
Musikvideoen kan inddrages på forskellige måder: (Se videoen - klik her)
- Som en del af en andagt om kamp og fred
- Som en perspektiverende optakt eller reflekterende afslutning om temaet
Musikvideoen beskriver livet i ghettoen, hvor man følger en ung mands dag fra morgen til aften (se klokkeslæt i hjørnet) og som ender med et tragisk ”drive-by-shooting”. Volden, hævnen og ufreden i ghettoen udfordres af sangen, når der i omkvædet synges: “Before we find world peace, we gotta find peace in that war on the streets, My ghetto gospel… and peace to this young warrior without the sound of guns”.
Ghetto Gospel er skrevet at rapperen Tupac Shakur og er rettet mod ghettoens diskrimination, fattigdom og krig og som et opråb om at ”standse krigen på gaden”. Den udkom i 2005, ni år efter Tupacs død (1996). Musikvideoen er produceret af Eminem, som har indlagt en sidste hilsen fra Tupacs mor, Afeni Shakur, der afslutter musikvideoen med ordene: ”remember to keep yourself alive, there is nothing more important than that”.
Sammenholdt med et evangelisk, flerdimensionelt fredsbudskab udfordres konfirmanderne til at verdensfreden starter i gaden, at den indebærer fred mellem mennesker - også med en fjende og fred med Gud.
En reflekterende og liturgisk oplevelse af et tema
Salig er de som stifter fred… (Matt 5,9)
Om at gå med fredens evangelium (Ef 6,15)
Sangteksten findes på nettet, søg på: lyrics Ghetto Gospel Tupac
Se musikvideoen selv et par gange.
Overvej hvordan den skal indgå (som optakt, indspark eller afslutning).
Download musikvideoen (se evt. vejledning i download her).
Sørg for at de tekniske remedier er i orden til både billede og lyd.
Computer med downloadet musikvideo
Projekter der kan kobles til computeren + højtaler
Musikvideo - klik her
Se evt. mere om musikvideoen i Konfirmandundervisning med billeder, Aros Underviser Forlag
7-10 minutter