Regnestykke om bøn

Regnestykke om bøn

Mål

At opleve, at det at bede er en naturlig måde at kommunikere på

At høre, at vi alle er afhængige af nogen og har brug for denne mellemmenneskelige kontakt

Forløb

På det beskrevne ark skal de overveje hvor tit de i den sidste uge har sagt tak, forbandet eller bedt nogen om noget.

Efterfølgende kan de regne deres ”bønner” sammen.

Regnestykket er anonymt!

Efterfølgende gennemføres en samtale om afhængigheden og om bøn, at den kan have flere elementer.

Klip fra ”Bruce den almægtige” - klik her.


Konfirmanderne skal nu gennemføre en eller flere af følgende ting:

  1. Skrive en kort bøn og sende den pr. SMS til præsten.
  2. Skrive en kort bøn til nogen – tænde et stearinlys for vedkommende.
  3. Skrive enten en
  • takkebøn.
  • en bøn der forbander/tvivler.
  • en bøn om noget personligt.

Giv konfirmanderne små sedler - et A4 ark er ikke til at overskue.

Alle bønner sættes op og/eller lægges i en kasse til senere brug.

Arbejdsmetode

Oplevelse, anfægtelse – refleksion.

Udarbejdelse af bønner + handling.

Tekster

Matt 7,7 - Om bønhørelse

Mat 6,5-7 - Om bøn

Matt 26,36-39 - Jesus i Getsemane

Forberedelse

Sikre at en film kan vises på skærm.

Kopiering af skema.

Køb af fyrfadslys + tændstikker.

Materialer

Regnestykket til starten af lektionen - klik her.

Varighed

1-2 lektioner

Diverse

Kunne evt. bruges i sammenhæng med Jokerens udgave af Fadervor.

 

Fjernundervisning:

I forbindelse med emnet bøn kan denne aktivitet bruges ved at sende arket og linket til "Bruce den almægtige" til konfirmanden på mail. Bed konfirmanden udfylde arket og returnere det en uge efter, ligesom man efterfølgende kan bede konfirmanden formulere bønnerne og ligeledes sende dem til præsten.