Luthers teser og en dør!

Luthers teser og en dør!

Mål

At tale om Luther og reformationen

At få konfirmanderne til at overveje teser/værdier i deres liv

Forløb
  1. Tag udgangspunkt i LutherTavlen og fortæl konfirmanderne om Luthers teser og det vigtigste i hans anliggende.
  2. Vi fik fat i en gammel dør (her en kasseret fyldingsdør, men en hvilken som helst dør kan bruges).
  3. Konfirmanderne valgte sammen med mig en række tekster, der både udtrykte deres forståelse af reformationen (Tænk selv), første tese (i kortform), to salmelinjer samt nogle teser til en moderne fortolkning af reformationen (Tilgivelse – not for sale  osv.). Samt vigtige symboler (og Stabys lokale ’våben’). Derefter brugte vi en lørdag formiddag på at male tekster m.m. på døren.
  4. Konfirmanderne udformede to og to (på en walk and talk-tur) ’teser til forbedring af kirken, skolen, verden, ungdommen’
  5. Døren blev ’indviet’ under kirkekaffen ved en gudstjeneste ved at konfirmanderne slog deres teser fast på døren.
  6. Døren har så stået der henover sommeren med en opfordring til at også gæster placerede ’teser’ på døren. Det har kun i ringe omfang fundet sted.
  7. Alle konfirmandhold frem til 2017 vil få til opgave at udforme deres egne teser.

Niels Henrik Arendt
Sognepræst i Staby-Madum pastorat

Punkt 1 er tilføjet af Folkekirkens Konfirmandcenter, da LutherTavlen blev udarbejdet

Arbejdsmetode

Refleksion, kreativ fordybelse

Forberedelse

Anskaffelse af dør, maling og eller tusch

Materialer

En dør og lidt malergrej.

Processen kan forkortes ved at arbejde med tusch.

Varighed

1-2 lektioner + en formiddag