At få en forståelse af hvad kirken er
At få lejlighed til at tale med konfirmanderne enkeltvis eller i mindre grupper
Opgaven præsenteres:
I er netop blevet udnævnt til at være arkitekter på en ny kirke i et nyt sogn.
- Derfor skal I tegne en ny kirke, vurdere hvad der er vigtigt, hvad der skal med, og hvad I mener, der kunne gøres på en anden måde.
- Tænk på størrelsesforhold.
- For at sikre at I får det hele med, skal opgaven løses i kirkerummet.
- I kan arbejde alene eller to og to.
- Tegneredskaber udleveres.
Konfirmanderne arbejder …
Præsten har nu en rådgivende funktion, gå rundt fra konfirmand til konfirmand, fra gruppe til gruppe og de vil spørge, undres ...
Det giver dig en lejlighed til at snakke med hver enkelt, men også fordybe eller uddybe en synsvinkel om kirkerummet, altertavlen, døbefont etc.
Efterfølgende:
Tegningerne sættes op i konfirmandstuen, og samtalen tages op på ny i næste dobbeltlektion.
Evt. vises powerpoint - se her.
Lad konfirmanderne arbejde individuelt eller i mindre grupper.
13-14 årige har forskellige behov.
Ideen er, at man bruger en ”bagdør” til at få konfirmanderne til at se rummet, værdsætte det, finde vinkler, stille spørgsmål.
Det, der er dit fokus, er IKKE resultatet af en given tegning, men de spørgsmål og den samtale, der følger af arbejdet.
Skaf diverse materiale.
2 lektioner - måske mere hvis man skal snakke om tegningerne
Fjernundervisning:
Bed konfirmanden gå hen i den nærmeste kirke og tage billeder af det, der er smukt. Til hvert billede skal der skrives en kort bøn, et spørgsmål, en tanke eller noget andet. Det sendes til præsten, som kan svare tilbage.