At udfordre konfirmandernes gudsbegreb ved at lade dem forholde sig til en række adjektiver om Gud og gå i dialog om deres gudsbegreb
At fortælle om, hvordan Luthers forhold til sin strenge far påvirkede hans forhold til Gud
1. Giv hver af konfirmanderne 3 forskelligfarvede post-its (fx rød, grøn og gul).
2. Saml konfirmanderne i en rundkreds - gerne et sted i kirkerummet, hvor der er noget gulvplads. Sæt evt. tændte stearinlys ud på gulvet i forvejen.
3. Stil spørgsmålet ”Hvordan er Gud?”
4. Mens der tænkes, læg ark med adjektiver om Gud ud på gulvet (kontrollerende, følsom, omsorgsfuld m.m.)
Konfirmanderne skal nu hver især placere deres tre post-its på adjektiv-arkene.
- Den røde ligges på et ord, man slet ikke kan forbinde med Gud.
- Den grønne ligges på et ord, man sagtens kan forbinde med Gud.
- Den gule ligges på et ord, man ikke er i tvivl om kan forbindes med Gud.
5. Lad derefter konfirmanderne tale sammen to og to om hvad de lægger mærke til ved de forskellige post-its.
6. Saml op i plenum og lad hver par fortælle lidt om, hvad de talte om.
7. Med udgangspunkt i LutherTavlen (år 1483-1505) fortælles om, hvordan Luthers forhold til sin strenge far påvirkede hans gudsforhold
Personlig refleksion og dialog.
Fortælling.
Se evt. artikel om ”At tale ansvarligt om Gud” - klik her
10-15 minutter
Se også:
Spørgeskema om Gud – Hvis Gud er...…
Gæt og grimasser: Gud er som (med forskellige bibelske gudsbilleder)