Hvordan er Gud?

Hvordan er Gud?

Mål

At udfordre konfirmandernes gudsbegreb ved at lade dem forholde sig til en række adjektiver om Gud og gå i dialog om deres gudsbegreb

At fortælle om, hvordan Luthers forhold til sin strenge far påvirkede hans forhold til Gud

Forløb

1. Giv hver af konfirmanderne 3 forskelligfarvede post-its  (fx rød, grøn og gul).

2. Saml konfirmanderne i en rundkreds - gerne et sted i kirkerummet, hvor der er noget gulvplads. Sæt evt. tændte stearinlys ud på gulvet i forvejen.

3. Stil spørgsmålet ”Hvordan er Gud?”

4. Mens der tænkes, læg ark med adjektiver om Gud ud på gulvet (kontrollerende, følsom, omsorgsfuld m.m.)

Konfirmanderne skal nu hver især placere deres tre post-its på adjektiv-arkene.

 

  • Den røde ligges på et ord, man slet ikke kan forbinde med Gud.
  • Den grønne ligges på et ord, man sagtens kan forbinde med Gud.
  • Den gule ligges på et ord, man ikke er i tvivl om kan forbindes med Gud.

 

5. Lad derefter konfirmanderne tale sammen to og to om hvad de lægger mærke til ved de forskellige post-its.

6. Saml op i plenum og lad hver par fortælle lidt om, hvad de talte om.

7. Med udgangspunkt i LutherTavlen (år 1483-1505) fortælles om, hvordan Luthers forhold til sin strenge far påvirkede hans gudsforhold

Arbejdsmetode

Personlig refleksion og dialog.

Fortælling.

Tekster

Se evt. artikel om ”At tale ansvarligt om Gud” - klik her

Forberedelse

Print adjektiv-ark - klik her.

Sæt evt. stearinlys ud.

Skaf post-its i 3 forskellige farver.

Materialer

Adjektiv ark - klik her 

Stearinlys.

Post-its i fx rød, grøn og gul.

Se liste med flere forslag til adjektiver, du kan bruge - klik her.

LutherTavlen

Varighed

10-15 minutter

Diverse

Se også:

Spørgeskema om Gud – Hvis Gud er...…

Gæt og grimasser: Gud er som (med forskellige bibelske gudsbilleder)

Tegn Gud